Jessica ♥

I väntan på lilla pyret

Det här med ekonomi

Kategori: Familjeliv

N åkte nyss till jobbet. Jag har suttit & betalat in lite räkningar. Jag har funderat lite på det här med ekonomin. Jag & N är alldeles för slarviga med pengar. Vi går ofta ut & äter, shoppar lite för mycket, osv. Det är nånting jag ska jobba på nu under mammaledigheten; att bli ekonomisk. Såhär ska jag börja:

- Lägga upp en budget över fasta kostnader
- Lägga upp en budget över övriga kostnader
- Dra ned på de kostnader jag kan (t.ex. restaurangbesök, onödiga köp)
- Planera kommande fasta kostnader (såsom barnförsäkring & liknande)
- Fortsätta på mitt sparande

För mig är det otroligt viktigt att alltid ha pengar på kontot. Om jag behöver åka in akut till sjukhuset så ska jag kunna betala min taxiresa. Om jag behöver köpa medicin efter ett läkarbesök, så ska pengar finnas till det. Man ska aldrig förlita sig på någon annan, utan se till att utrymme finns för oväntade kostnader. Jag tackar min kära mor för att hon har lärt mig pengars värde!
Kommentera inlägget här: